Kutsu Wirkkala Bryk -ideakilpailun voittajien julkistustilaisuuteen | EMMA - Espoon modernin taiteen museo

EMMA - Espoon modernin taiteen museo

EMMA – Espoon modernin taiteen museo lukeutuu Suomen merkittävimpiin taidemuseoihin.

Kutsu Wirkkala Bryk -ideakilpailun voittajien julkistustilaisuuteen

25.05.2016

Tapio Wirkkala Rut Bryk -säätiö ja EMMA - Espoon modernin taiteen museo julkaisevat Sharing-ideakilpailun voittajat julkistustilaisuudessa EMMAssa 2.6.2016 klo 11.00.

EMMA - Espoon modernin taiteen museon, Tapio Wirkkala Rut Bryk -säätiön ja Suomen arkkitehtiliitton järjestämä kansainvälinen ideakilpailu sai noin 100 ehdotusta Suomesta ja muualta Euroopasta sekä Aasiasta ja Pohjois-Amerikasta. Tuomaristo on valinnut kilpailun voittajat tietämättä kilpailuehdotuksien lähettäjiä.

Kansainvälinen kilpailu käynnistyi joulukuussa 2015 tavoitteena luoda uudentyyppinen keskusteleva ja kansainvälinen designkeskus osaksi EMMAa. Kilpailussa etsittiin uusia, innovatiivisia ratkaisuja esittää ja tutkia Tapio Wirkkala Rut Bryk säätiön kokoelmaa. Lisäksi tila mahdollistanee ajankohtaisen muotoilun tuomisen vuorovaikutukseen kokoelman kanssa.

Tapio Wirkkala Rut Bryk -säätiön kokoelma käsittää yli 5000 esinettä, mallia, piirustusta, luonnosta, prototyyppiä sekä valokuvaa. Mukana on Tapio Wirkkalan ja Rut Brykin työskentelyyn ja uraan liittyvän materiaalin lisäksi paljon henkilökohtaista esineistöä, kirjeitä ja kuvia pariskunnan matkoilta ja elämän varrelta.

Kilpailun tuomaristo:
Mikko Heikkinen – Arkkitehti, professori, Heikkinen-Kommonen Arkkitehdit
Pilvi Kalhama – Museonjohtaja, EMMA – Espoon modernin taiteen museo
Emmi Keskisarja – Arkkitehti, SAFA:n edustaja
Juhani Pallasmaa – Arkkitehti, Emeritus Professori
Laura Sarvilinna – Ohjelmajohtaja, Suomen messut

Tuomaristossa asiantuntijajäseninä:
Jaana Jalonen – Kulttuurilautakunnan puheenjohtaja Espoo
Eva Franch i Gilabert – Chief Curator and Executive Director of Storefront for Art and Architecture

Ideakilpailun palkintosumma on 20.000€, jonka tuomaristo jakaa päättämällään tavalla. Kaikki palkitut tahot kutsutaan Suomeen Rut Brykin satavuotispäivänä lokakuussa 2016 järjestettävään seminaariin keskustelemaan ja jatkokehittämään ideoita. Kilpailun fokus oli nimenomaan konseptissa ja ideoissa; toiminnallisia yksityiskohtia tullaan kehittämään eteenpäin kilpailun jälkeen eri asiantuntijoiden kanssa.

Ystävällisin terveisin,

Tapio Wirkkala Rut Bryk -säätiö & EMMA - Espoon modernin taiteen museo

Tilaisuus on englanniksi.

Kuvamateriaali: http://bit.ly/TWRB-Sharing